Update milieu- en arbeidsregelgeving: wat betekent dit voor uw bedrijf?
17-08-2024
Per 1 juli 2024 zijn er diverse wijzigingen doorgevoerd die van invloed kunnen zijn op uw bedrijfsvoering. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de milieuprestaties en arbeidsomstandigheden binnen de sector te verbeteren. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijke updates, waaronder nieuwe emissieregels, aanpassingen in de opslag van gevaarlijke stoffen, en nieuwe rapportagestandaarden voor bedrijven.
Hoofdstuk 18 in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)
Met de invoering van een nieuw hoofdstuk, hoofdstuk 18, in het Bal richt de overheid zich nu specifiek op emissies door mobiliteit. Hoofdstuk 18 ziet toe op emissies van kooldioxide door werkgebonden personenmobiliteit.
De belangrijkste punten zijn:
- Milieubelastende activiteiten: Het reizen van werknemers tussen hun woon- of verblijfplaats en de werkplek, evenals zakelijk reizen binnen Nederland, wordt als milieubelastende activiteit aangemerkt voor bedrijven met meer dan 100 werknemers.
- Emissiegrenswaarden: Voor zakelijk verkeer is de grenswaarde per 1 januari 2030 maximaal
96 g CO2 per reizigerskilometer. Voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer is de grenswaarde per 1 januari 2050 maximaal 0 g CO2 per reizigerskilometer. Het gaat hier specifiek om kilometers die binnen Nederland gemaakt worden door medewerkers van een onderneming met meer dan 100 werknemers, en waarbij een financiële vergoeding wordt gegeven voor zakelijk of woon-werkverkeer. - Rapportageverplichting: Bedrijven met 100 of meer werknemers moeten jaarlijks rapporteren over woon-werk- en zakelijke mobiliteit. De rapportage omvat gegevens over reizigerskilometers, gebruikte reismodaliteiten en brandstoffen. De daadwerkelijke CO2-emissies worden automatisch berekend via een elektronische voorziening. Daarnaast hoeven bedrijven niet te rapporteren over de maatregelen die zijn getroffen ter beperking van de emissies.
Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS)
Er is een nieuwe versie van de PGS, bekend als PGS 31 Nieuwe Stijl. Deze versie biedt maatregelen om de risico’s van de opslag van gevaarlijke vloeistoffen in zowel ondergrondse als bovengrondse tankinstallaties te beheersen. Deze gevaarlijke vloeistoffen zijn anders dan verpakte chemicaliën en brandstoffen. Meer informatie? Bekijk de publicaties op www.publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl.
Arbeidsomstandighedenbesluit
Een belangrijke update vanuit het Arbeidsomstandighedenbesluit is de toevoeging van een verplicht arbeidsgezondheidskundig onderzoek bij overschrijding van de biologische grenswaarde. Dit betekent dat als er bij een werknemer sprake is van een overschrijding van de biologische grenswaarde, werknemers die op soortgelijke wijze blootgesteld zijn recht hebben op een tussentijds arbeidsgezondheidskundig onderzoek. Dit onderzoek wordt ingezet om de gezondheid van werknemers te waarborgen. Ook is de indeling binnen de lijst met gevaaraanduidingen aangepast.
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
Steeds meer bedrijven rapportageplichtig
De CSRD wordt uitgebreid, wat inhoudt dat tot 2026 steeds meer bedrijven rapportageplichtig worden. Niet-rapportageplichtige bedrijven zullen benaderd worden om hier input voor te leveren. Zo is de kans groot dat veel ondernemingen met deze regelgeving te maken krijgen. Daarnaast worden er binnen de komende twee jaar sectorspecifieke standaarden verwacht, evenals compactere varianten van de rapportagestandaarden voor kleinere ondernemingen.
Compactere rapportagestandaarden voor mkb
De CSRD raakt dus ook kleinere bedrijven door de ketenwerking. Daarom worden de LSME- en VSME-standaarden ontwikkeld. De LSME standaarden zijn bedoeld voor beursgenoteerde mkb-ondernemingen, die vanaf boekjaar 2026 moeten rapporteren onder de CSRD. De VSME standaarden zijn vrijwillige standaarden bedoeld voor de ondernemingen die zelf niet rapportageplichtig zijn, maar via ketenpartners verwachten hiermee in aanraking te komen. Deze standaarden zijn bedoeld om de rapportagelast voor kleinere bedrijven te verlichten. De standaarden zijn momenteel in concept (in het Engels) beschikbaar.
De markt geeft echter als feedback dat er aanpassingen moeten komen om ze beter hanteerbaar te maken voor kleinere ondernemingen. Daarnaast is het van belang dat de aansluiting van de VSME-standaarden op de uitvraag van ketenpartners verbetert. De maximale uitvraag loopt namelijk formeel door tot de LSME, omdat de vrijwillige standaard geen juridische grondslag heeft. Dit zorgt ervoor dat als een mkb-bedrijf de VSME toepast, dit onvoldoende kan zijn.
Vrachtwagenrijbewijs voor zware elektrische bedrijfswagens
Door inspanningen van VNO-NCW en MKB-Nederland is de gedoogregeling voor gebruik van een B-rijbewijs voor het besturen van elektrische bestelauto’s met een gewicht tussen 3.500 kg en 4.250 kg verlengd tot 1 juli 2025. Dit geldt alleen als de zwaardere elektrische bestelbus vóór
1 oktober 2023 is aangeschaft. Eerder was aangekondigd dat per 1 juli 2024 een vrachtwagenrijbewijs C1 verplicht zou zijn. Maar omdat veel bestuurders van elektrische bestelauto’s geen grootrijbewijs hebben, zouden ondernemers daardoor gestimuleerd worden om te investeren in dieselvoertuigen in plaats van duurzame alternatieven.
Zero-emissiezones vanaf 2025
Gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones instellen waar alleen bestelbussen of vrachtwagens zonder schadelijke uitstoot mogen rijden. In 30 steden zal dit volgend jaar het geval zijn. Er komt een overgangsregeling voor Euro 5- en Euro 6-dieselauto’s en -vrachtwagens. Voor meer informatie over de locaties van deze zones en om te controleren of bepaalde voertuigen in 2025 nog in deze zones mogen rijden, bekijk de website www.opwegnaarzes.nl.
Wilt u bedrijfsvoertuigen vervangen? Oriënteer dan tijdig op duurzame voertuigen en bijbehorende rijbewijzen. Meer informatie over de subsidiemogelijkheden vindt u via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).
Kunnen we u helpen?
Heeft u vragen over de wijzigingen in wet- en regelgeving? Neem gerust contact met ons op.